
Friktionsdäck Test 2025
Vår sammanställning av säsongens bästa friktionsdäck.

Våra sammanfattade betyg grundar sig på omfattande tester utförda av ledande källor såsom Aftonbladet, Teknikens Värld/Expressen och ViBilägare under vintersäsongen 2025.
I vår bedömning premierar vi de friktionsdäck som konsekvent presterar bäst, baserat på resultaten från flera olika tester. Genom att väga in högsta poäng från det största antalet tester får du en snabb överblick över hur väl ett specifikt friktionsdäck har presterat. Du behöver inte fördjupa dig i en mängd olika testrapporter för att få en klar bild av däckets kvalitet.
Vi tror att denna sammanställning kommer vara till stor hjälp för att underlätta ditt sökande efter det bästa friktionsdäcket för dina behov!


Continental Viking Contact 8 är ett däck som verkligen lever upp till sitt rykte. Med förbättrade vägegenskaper på våta underlag och fortsatt överlägsen prestanda på snö och is, har det vunnit flera prestigefyllda tester i den nordiska marknaden. Dessutom gör EV-märkningen det till ett perfekt val för elbilsägare, vilket ytterligare cementerar dess position som ett av de bästa friktionsdäcken på marknaden.
"Med nya nordiska dubbfria CVC 8 tar Continental hem totala testsegern samtidigt som de lyckats lyfta de delarna av prestanda där föregångaren CVC 7 hade det svårt – på våta vägar – utan att tappa prestanda i övrigt. Dessutom rullar det lättast."
- Teknikens Värd / Expressen
"Continentals odubbade däck är mycket lättkört på is. Det styr fint och varnar innan greppet förloras. Samma sak på snö med bra köregenskaper och varningar innan det blir sladd tack vare bra styrning. På barmark är däcket som odubbade däck är mest, ganska långsamt vid en undanmanöver men utan otrevliga överraskningar. Det är tyst och har lågt rullmotstånd. Bra: Grepp på snö och is, lättrullat. Dåligt: Barmarksegenskaper."
- Aftonbladet
"Säsongens stora nyhet är VikingContact8 som fått en EV-märkning för att försäkra elbilsägare om att däcket passar alla typer av bilar, även eldrivna. Likt föregångaren presterar det på en jämn och hög nivå. Skillnaden mot tidigare är förbättrad stabilitet i asfaltsronderna, förmodligen en anpassning till moderna laddbara bilar med högre tjänstevikt. Den förbättrade stabiliteten på barmark sker på bekostnad av vintergreppet. Det är fortfarande på en hög nivå, framför allt är däcket lättkört under press, men inte längre bäst när det gäller broms och acceleration. Ett sämre resultat i vattenplaningsmomentet gör att Continentals nya friktionsdäck får nöja sig med silver i detta test."
- Vi Bilägare
Se pris hos Bythjul.com

Det senaste friktionsdäcket från amerikanska Goodyear har överraskat positivt i årets däcktester. Goodyear UltraGrip Ice 3 har snabbt blivit en favorit bland testare och fortsätter att imponera på marknaden!
"Goodyears isgrepp hör till de bästa odubbade. Däcket styr lugnt och man känner när det närmar sig sladd. Sen förlorar man greppet efter hand. På snö fungerar det mycket bra. På våt asfalt är det allra bäst bland de nordiska odubbade. På torr väg styr det lite långsamt men utan problem. Däcket är inte allra bäst på vinterväg, men så bra på barmark att det hamnar i topp. En favorit, bland de odubbade!"
- Aftonbladet
"Goodyear är bästa valet om du kör mest på barmark men ändå vill ha bra is- och snögrepp."
- Vi Bilägare
Se pris hos Bythjul.com

En av de mest betydande framgångarna för den tyska däckjätten Continental är deras Continental Viking Contact 7 – ett friktionsdäck som har dominerat majoriteten av nordiska däcktester under de senaste åren. Även i år fortsätter detta däck att imponera och visar sig vara svårslaget på marknaden!
"Continentals odubbade däck är mycket lättkört på is. Det styr fint och varnar innan greppet förloras. Samma sak på snö med bra köregenskaper och varningar innan det blir sladd tack vare bra styrning. På barmark är däcket som odubbade däck är mest, ganska långsamt vid en undanmanöver men utan otrevliga överraskningar. Det är tyst och har lågt rullmotstånd. Bra: Grepp på snö och is, lättrullat. Dåligt: Barmarksegenskaper."
- Aftonbladet
"Continental ContiVikingContact 7 tappar rejält vid vattenplaning och den bristen räcker för att utesluta detta i övrigt fantastiskt presterande däck från tätstriden. Vid vägegenskapstester på snö och is går CVC 7 bäst av alla däck, synnerligen imponerande."
- Teknikens Värd / Expressen
"Att nästan alltid vara topp tre i varje delmoment ger en välförtjänt slutseger. Continental passar alla typer av vinterbehov."
- Vi Bilägare
Se pris hos Bythjul.com

Det nya friktionsdäcket Goodyear UltraGrip Performance 3 gör en imponerande entré genom att vinna överlägset i Teknikens Världs vinterdäcktest för mellaneuropeiska friktionsdäck.
"Nya Goodyear UltraGrip Performance 3 överraskar stort. Vinteregenskaperna är mediokra när det är riktigt halt, men kombinationen av egenskaper i övrigt ger ett däck utan egentliga stora svagheter. För rätt behovsbild ett vinnardäck"
- Teknikens Värd / Expressen
Se pris hos Bythjul.com"Hakka är mycket bra på is med bra bromsgrepp och drivning och med mycket bra sidgrepp. Styrningen är exakt och det går faktiskt att kontrollera däcket på sladd, ovanligt för ett odubbat däck. På snö är det lika lättkört med aningen understyrning (släpp fram) vid tvära situationer. Svagheten är egenskaperna på våt asfalt där däcket har långa bromssträckor och är nervöst vid en undanmanöver. Tur att det inte släpper bak. Bra: Grepp och köregenskaper på is, mycket lättrullat. Dåligt: Egenskaper på våt asfalt."
- Aftonbladet
Se pris hos Bythjul.com

Om du överväger ett mellaneuropeiskt friktionsdäck kan du ta en titt på Pirelli Cinturato Winter 2. Enligt testare är det ett vinterdäck som nästan känns som ett sommardäck på barmark.
"Mellaneuropeiska Pirelli följer exakt samma mönster som nya Goodyear UltraGrip Performance 3. Bägge ger hyfsade vinteregenskaper, framförallt på skrovlig is och på snö. Uppträdande på barmark är snudd på sommardäckslikt. Imponerande."
- Teknikens Värd / Expressen
Se pris hos Bythjul.com